Dzień Bezpiecznego Internetu

Dzień Bezpiecznego Internetu 2024 przypada na 6 lutego, ale jego obchody w formie realizowanych w całej Polsce lokalnych inicjatyw edukacyjnych są zaplanowane aż do końca
 marca 2024r. W tym dniu miliony ludzi na całym świecie jednoczą się pod hasłem:

„Dzień Bezpiecznego Internetu: Działamy razem!”.

 W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu od 2005 roku organizowany jest przez Fundację Dzieci Niczyje oraz Akademicką Sieć Komputerową (NASK)-realizatorów unijnego programu  Safer Interne.

To wydarzenie  powstało z inicjatywy Komisji Europejskiej z myślą o promocji bezpiecznego korzystania z Internetu. Głównym celem jest podniesienie świadomości dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów, a także podjęcie działań w kierunku zapewnienia ochrony dla najmłodszych użytkowników Internetu.

W naszej szkole pomysłodawczynią i koordynatorką tego wydarzenia została pani Beata Lewandowska , która wraz z innymi nauczycielami w dzień Bezpiecznego Internetu 6.02.24r. oraz na spotkaniach, które odbywały się do końca marca 2024r. zaplanowała zajęcia dotyczące promowania bezpieczeństwa uczniów w sieci:

1. Udział w lekcjach online na informatyce i godzinach wychowawczych poprzez stronę safer Internet.pl: 2d, 6a, 5a, 4b, 7d,

2. omówiono zasady korzystania z Internetu, w bezpieczny sposób na języku polskim, godzinach wychowawczych, zajęciach z obcokrajowcami w klasach: 7b,7d, 4a, 6c, 5a,

3. zaprojektowano i wykonano plakaty(na arkuszach papieru oraz na komputerach)  oraz prezentacje na powyższy temat, wywieszono je w klasach i na korytarzu szkolnym, aby przestrzegały i przypominały o konsekwencjach złego korzystania z sieci,

4. obejrzano filmy dla dzieci i młodzieży, np “Gdzie jest Mimi?”, cykl filmów animowanych “Sieciaki-zasady bezpiecznego korzystania z Internetu”, “Niewidoczny-film profilaktyczny o hejcie”, “Nieobojętni-odc.1-Reaguj”,”Stop cyberprzemocy”,

5. prowadzono w klasach 7b i 6c dyskusje, np. na podstawie obejrzanego filmu
 “Na zawsze”(saferinternet.pl) “Historia Julki”(materiały edukacyjne Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę) oraz webinariów, uczniowie sami analizowali zachowania bohaterów i wyciągali wnioski dla siebie, opracowano kodeks zasad korzystania z Internetu,

6. przygotowano i zaprezentowano scenki rodzajowe na temat złych i dobrych zachowań w sieci,

W akcję włączył się Szkolny Rzecznik praw Ucznia Urszula Baron-Gocha oraz pani bibliotekarka Renata Minkus. Odczytywano na wybranych lekcjach opowiadanie z książki p.Marka Michalaka (byłego Rzecznika Praw Dziecka) na temat skutków hejtowania w sieci, a także przeprowadzono pogadanki o tym zjawisku wśród dzieci w naszej szkole. Uczniowie podawali przykłady własnych przeżyć lub obserwacji i szukali recepty na ten straszny proceder.

Dziękujemy wszystkim nauczycielom i uczniom, którzy tak aktywnie włączyli się w tą bardzo ważną akcję.
Beata Lewandowska
Urszula Baron-Gocha
Beata Kot