Innowacja pedagogiczna „Reading is fun”

W tym roku tj. 2O24/2025 szkolnym została opracowana i wdrożona innowacja pedagogiczna „Reading is fun”, która powstała na bazie projektu po tytułem: „Razem ku przyszłości” zrealizowanego w ramach szkolenia” Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry szkolnej”.

W dzisiejszych czasach znajomość języków obcych, a szczególnie języka angielskiego jest niezwykle ważna. Jego znajomość daje większe możliwości szukania interesujących informacji, poznawania ciekawych ludzi, podróżowania i poszerzania swojej wiedzy. Poza tym w czasach Internetu, portali społecznościowych i innych środków masowego przekazu, coraz bardziej niezbędna jest umiejętność płynnego posługiwania się językiem angielskim. Dlatego też bardzo ważne jest zachęcanie uczniów do posługiwania się językiem angielskim w realnych sytuacjach, w których będą mogli kształcić i rozwijać swoje umiejętności w zakresie czytania, słuchania, pisania i mówienia.

Innowacja pedagogiczna „Reading is fun” powstała na bazie realizowanego projektu i jest skierowana do uczniów klasy IV.

W autorskim projekcie każdy uczeń otrzymuję tekst czytanego fragmentu wraz z kolorową ilustracją, dzięki czemu łatwiej jest mu rozumieć czytany tekst.

Uczniowie w grupach lub indywidualnie streszczają sobie nawzajem przeczytane fragmenty książki i tłumaczą problematyczne słowa lub zdania w zeszycie. Nowe lub trudne dla siebie wyrażenia zapisują i tworzą z nimi mapę słówek w zeszycie do lektur. W ten sposób uczniowie przejmują odpowiedzialność za swoją naukę i sami decydują o tym, jakie słowa pojawią się na stworzonej przez siebie mapie słówek.

Po przeczytaniu książki lub jego fragmentu uczniowie wybierają wyrazy i wyrażenia, które są według nich warte zapamiętania, a następnie zawieszają poznane słowa na wykonanym z materiałów z recyclingu papieru drzewie „The Tree of Words”. (drzewo słów).

Dzieci utrwalają słowa czytając w domu rodzicom poznane w szkole fragmenty książek.

 W opisanej innowacji dzieci zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, przez kontakt z materiałami autentycznymi, wykorzystują możliwość jakie dają zasoby Internetu, maja możliwość poznania książek anglojęzycznych oraz uczą się współpracować ze sobą i odnajdować w sytuacjach językowych. W niniejszym projekcie wykorzystuję metody pracy jak: storytelling, czytanie fragmentów książeczek z podziałem na role, prace plastyczne, samodzielne czytanie na głos przez ucznia jak i nauczyciela.

 W ramach projektu „Razem ku przyszłości” czwartoklasiści mieli okazję wykonać choclate rice crispie cakes poznając metodę, narzędzia, składniki w języku angielskim oraz zastosować poznaną recepturę w praktyce.

Dzięki temu, mieli nie tylko szansę podnieść swoje kompetencje znajomości języka angielskiego, ale przełamać bariery interkukturowe oraz brać odpowiedzialność za swój rozwój osobisty i samokształacenie.

  W ramach propagowania znaczenia i ważności mental health, w klasie IV A pojawił się” nowy uczeń”. Ma na imię Worry Munster Box, czyli Pudełkowy Potwór Zmartwień, który ma ogromnie ważne zadanie do spełnienia, mianowicie przechować nasze myśli i zmartwienia.

Pokrótce wyjaśnimy, jak działa nasz pudełkowy potwór.

Jeśli czujesz się źle i wydaje Ci się, że nic Ci się dzisiaj nie uda i ten dzień spędzisz na zamartwianiu się możesz na kartce papieru spisać swoje niepokoje i wrzucić do Pudełkowego Potwora Zmartwień. On się już tym zajmie, a Ty możesz cieszyć się dniem.

 Jeśli zdecydujesz się powrócić do tej myśli, możemy poszukać sposobów na rozwiązanie tego problemu. Możemy również zdecydować się po prostu to zaakceptować.

Dopóki znajduje się w pudełku zmartwień, nie może Cię niepokoić.

Zachęcam wszystkich do stworzenia własnego pudełkowego munstera zmartwień, aspiracji możecie poszukać w klasie IV A.

Jesteśmy ciekawi Waszych pomysłów!

Patrycja Michnik

Przejdź do treści