Na lekcjach języka polskiego próbujemy w różny sposób powtarzać i utrwalać wiadomości.
Niedawno spróbowaliśmy to zrobić w niekonwencjonalny sposób. Zaczęliśmy od historii mandali, czyli motywu artystycznego występującego głównie w sztuce Dalekiego Wschodu, gdzie ich tworzenie, a następnie niszczenie jest uważane za rodzaj wyciszenia, medytacji, radzenia sobie ze złymi emocjami.
Na naszej lekcji mandale miały być pretekstem do tworzenia krótkich opowiadań na temat grafiki przedstawionej na obrazku.
Po wybraniu mandali, pokolorowaniu ich każdy z uczniów opowiedział o swojej pracy krótką historię. Każda praca została zatytułowana.
Opowiadania były bardzo ciekawe, nie zabrakło nawiązań do lektur, np. do Opowieści wigilijnej czy Opowieści z Narnii, ale były także prace twórcze, w całości wymyślone przez uczniów.
W ten sposób dzieci, oprócz przyjemności kolorowania mandali, powtórzyły formę wypowiedzi – opowiadanie, utrwaliły budowę zdań pojedynczych i złożonych, powtórzyły wiadomości o częściach mowy, szczególnie o przymiotnikach, których w wypowiedziach było bardzo wiele.
Lekcja języka polskiego w 7 b, Bożena Dąbrowska