NIE DAJ SIĘ WCIĄGNĄĆ!

Na lekcjach języka polskiego w kl.7d oraz 8c oraz na zajęciach indywidualnych  przeprowadzono rozmowy nt. uzależnień. Szczególnie zwrócono uwagę na uzależnienie od telefonów komórkowych i innych komunikatorów audiowizualnych. Wyjaśniono pojęcie fonoholizmu  i skutków, jakie za sobą niesie. Uczniowie odpowiadali sobie na pytania:

  • Do czego najczęściej używają telefonu komórkowego?
  • Ile godzin w czasie jednego dnia, tygodnia i miesiąca spędzają z „komórką” w ręku?
  • Jakie zagrożenia wynikają ze zbyt częstego używania telefonów?

 Wyniki tych pogadanek i obserwacje zastanowiły nawet samych uczniów. Przeciętny uczeń Publicznej Szkoły Podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Kluczborku spędza codziennie ok. 4-5 godzin  z telefonem, często w nocy. Oprócz tego uczestniczy w lekcjach online oraz ogląda filmy w TV lub w Internecie, nie mówiąc już o grach komputerowych. Reasumując, jeden uczeń naszej szkoły używa komunikatorów i innych urządzeń audiowizualnych po kilka, kilkanaście godzin w ciągu doby. Gdyby zliczyć ten czas w ciągu miesiąca, okazałoby się, że nasze dzieci przebywają w świecie wirtualnym dłużej niż z nami, w świecie rzeczywistym.

Może warto zastanowić się, co zaproponować naszym pociechom w zamian!

  Sami uczniowie sformułowali argumenty, które mają przekonać  młodych ludzi do rzadszego korzystania z telefonów komórkowych. Proszę przeczytajcie!

Wloguj się do realu!

     Uważam, że spędzając mniej czasu z telefonem komórkowym w ręku, moglibyśmy w życiu osiągnąć więcej sukcesów, ponieważ poświęcilibyśmy czas wolny na  treningi, naukę i samokształcenie.
      Moim zdaniem telefon, źle wpływa na nasz wzrok, który się męczy i osłabia. Coraz więcej moich rówieśników nosi okulary lub za chwilę będzie nosiło.
     Myślę też, że ta sama pozycja ciała, którą przyjmujemy siedząc z telefonem na kanapie, krześle, czy w łóżku, wpływa negatywnie na nasz kręgosłup. Zbyt długo siedzimy w jednym miejscu, jesteśmy schyleni, garbimy się, przejmujemy niewłaściwe pozycję.
     Sądzę, że życie tak szybko ucieka, że szkoda je marnować na takie bezsensowne czynności, jak wielogodzinne granie czy  oglądanie wiadomości na portalach społecznościowych.
      Uważam, że nie warto grać za dużo w gry z przemocą, ponieważ może to wpłynąć na nasze zachowanie i psychikę. Stajemy się rozdrażnieni, pobudzeni, a nawet bardzo nerwowi. Nie umiemy się skoncentrować na ważnych czynnościach, nauce czy na kulturalnej rozmowie z rówieśnikami.
     Używanie telefonu komórkowego w czasie drogi do szkoły, spaceru, jazdy na rowerze może doprowadzić do wypadku. Jesteśmy zagrożeniem dla siebie, jak i dla osób znajdujących się w naszym otoczeniu. Skupiamy się tylko na telefonie, a nie na tym co wokół nas.
       Język SMS to język bardzo skrótowy i wpływa na prawidłowe używanie języka ojczystego. Powoduje trudności w poprawnym wyrażaniu swoich myśli, opinii i budowaniu prostych zdań. Dzieci i młodzież nie potrafią w logiczny i prosty sposób wypowiedzieć się, brakuje im słów.

  Jeśli  dziecko wykazuje większość z poniższych  zachowań, trzeba mu pomóc!

  • nigdy nie wyłącza swojego telefonu,
  • często wysyła wiadomości tekstowe podczas spaceru, powrotu do domu, w drodze do szkoły etc.,
  • odbiera lub wykonuje telefon w miejscach lub sytuacjach, w których należy zachować ciszę,
  • publikuje posty na portalach społecznościowych w trakcie zajęć lekcyjnych,
  • zabiera telefon ze sobą pod prysznic i do toalety,
  • nosi ze sobą dodatkową baterię lub wszędzie zabiera ładowarkę,
  • nie spotyka się z przyjaciółmi, ale często wysyła do nich wiadomości SMS,
  • używa telefonu nawet podczas oglądania telewizji,
  • budzi się w nocy i sprawdza najnowsze informacje na portalach społecznościowych.

     Szkolny Rzecznik Praw Ucznia

        Urszula Baron-Gocha