Jakub Jakubczyk, uczeń klasy 8e na lekcji chemii pod czujnym okiem nauczyciela Wojciecha Zbadyńskiego przeprowadził 2 ciekawe doświadczenia. Samodzielnie przygotwał stanowisko: naczynia i odczynniki chemiczne.
Pierwsze doświadczenie to tworzenie wodorotlenku sodu(NaOH). Kawałek sodu włożył do kolby z wodą. W innej zlewce rozpuścił siarczan miedzi(ll) uwolniony w wodzie. Następnie do tego dodał kilka kropek wodorotlenku sodu i wytrącił się niebieski, galaretowaty osad, czyli wodorotlenek miedzi.
Drugie doświadczenie to „próba Tollensa”. Polega ona na rozpuszczeniu w wodzie azotanu srebra, 3 cm sześcienne tego roztworu wlał do probówki i do tego dodał wodorotlenek sodu z poprzedniego doświadczenia. W wyniku tego wytrącił się ciemny osad. Do tego dodał kilka kropel wody amoniakalnej. Osad znikł i powstała klarowna ciecz. Po podgrzaniu na ściankach naczynia pojawiło się metaliczne srebro.